FilmAnmeldelse: RamLeela er et nyfortolket mesterværk…

Filmanmeldere i Bollywood har givet 4,5 stjerner til RamLeela. Vores publikum har også været selskab med Ram & Leela i weekenden. Hva har de at fortælle om filmen…

ramleela-16b

Musical-gengivelse af Romeo og Julie er et sandt nyfortolket mesterværk uden sidestykke!

Sikke et mesterværk af en musical, RamLeela er, der er loyal over for Shakespears Romeo og Julie, og så alligevel ikke! Bl.a. oplever man, at der hele tiden holdes tråd med sang og digt der fremsiges i filmen fra tid til anden, som var det en vaskeægte musical, men alligevel ikke er det, da den kun er en snert musical-agtig.

Filmen følger den traditionelle musical-klassiker med Romeo og Julie meget basalt på en ny og moderne stillistisk opstillet måde og med en handling, der tolker klassikeren af alle kærlighedshistorier på en forfriskende ny måde, hvor det puster nyt liv i historien om Romeo og Julie. For filmen tilføjer meget mere til klassikeren end man kan tro!

Det er en sprængfarlig film med skyhøje følelser der er i kog, både som fjendskab, men også kærlighed – der er hinandens modsætninger – og det er i deres absolut mest ekstreme grad, så at det gør noget, og hele tiden kolliderer og vælter vægtbalancen over i den ene eller anden side, eller det der ligner! (Hvilken umættelighed!)

Det gør, at man – som publikum – hele tiden bliver mere og mere målløs over, hvad filmen bringer. Filmen tager nemlig en uventet drejning og bringer noget nyt på banen, når man ikke venter det, bare for at gøre det meget mere spændende!

Og faktisk overrasker det meget, hvor seriøs og alvorlig filmen er. Men det er Shakespears Romeo og Julie jo også! Og det er ikke nødvendigvis dårligt, men faktisk tværtimod. At en film på denne måde virkelig kan sætte følelser i kog, og både chokere publikum, men også overraske publikum, viser kun, at filmen er supergodt lavet. For det er jo netop det, der er det ultimative mål for at en film er supergod; nemlig at ‘fange’ publikum så meget, at man dåner ved det. Altså, at man ‘liver’ sig så meget ind i filmen, at man ikke kan slippe synet fra den igen, men ‘bare må’ se den færdig. Og det må man virkelig sige, at RamLeela virkelig formår at gøre.

Filmen viser, at der ikke er noget som kærlighed. Kærlighed er nemlig stærkere end alt andet, eller er det? For filmen stiller kærlighed op mod fjendskab; for hvad vil veje tungest, når fx den man elsker, også bliver éns værst tænkelige fjende? Vil fjendskaben eller kærligheden vinde, eller skal vi sige OVER-vinde, for nu at gøre det lidt mere spændende og følge tråd med filmen?

Og hvad sker der lige, når kærlighed virkelig kommer på prøve af den værste modgang, man i sin vildeste fantasi kan forestille sig? Når to forelsker sig på trods af, at hinandens landsbyer er ærkefjender? Og at der ovenihatten er magtbegærlige forrædere med i spillet der kan vende hele slagets gang hvert et øjeblik det skal være? Og hvad vil der så lige ske, når hævntørst samtidig stiger folk til hovedet, så at det kun kan ende i et sandt blodbad? Hvad kan sådan en stor cocktail af sprængfarlige ingredienser betyde for udfaldet? Tør du vide det? Eller må du også ‘bare’ vide det?

RL slider 4

Filmen er et godt eksempel på, at kærlighed kan kurere det allermeste, hvis det bare sker på den rigtige måde for alle og, at alle indser det, inden det er for sent. For det har sine ofre, hvis det ikke sker. Og alene for kærligheden må man ofre sig i bogstavvestelig forstand!

Du vil som tilskuer blive fortryllet af denne film, da den har meget nyt i finte. Man ser både helt nye og sjove dansemoves som aldrig set før, men også hvordan kærlighed kan gøre én kuleskør i bolden dvs. hovedet, så at man ikke kan udholde et sekund adskilt fra hinanden, men nogle gange bliver nødt til det, i hvert fald når kærligheden kan gøre så meget grueligt ondt, at man ikke kan andet! Men hvordan kan den overhovedet det? Hvad vil det sige? Har kærligheden nu også en bagside? I hvert fald må helten og heltinden, henholdsvis Ram og Leela, virkelig siges, at give hinanden modspil i denne film, hvor de ikke lader noget komme imellem sig, og så alligevel dog.

Dybest set vil jeg sige, at denne film er en kærlighedshistorie med meget voldsom dramatik, der får publikum til at gispe efter vejret og lige gylpe et par gange ekstra over spændingen og klimaks dvs. højdepunktet i filmen, som hele tiden stiger til vejrs i nærmest en uendelighed, lige indtil, det hele kulminerer, eksploderer og koger over. Men samtidig er filmen også meget sød med det nyforelskede par. Men det er også en meget seriøs film, mere end hvad den lægger op til ved trailers. Og hvilken kærlighedshistorie er ikke det? Og hvilken en forestilling er det ikke, at opleve! Sikkert en forestilling, som man i mands minde dvs. aldrig før har oplevet! Eller i hvert fald er det meget lang tid siden, at vi har set noget, der ligner.

Budskabet i filmen må med rette være, at der mangler mere kærlighed i vores verden. For, det kan alle tage ved lære af, og det kan gøre så meget godt og bringe alle hjerter nærmere hinanden. Men filmen viser også, at der skal være noget der ‘bærer’ en forandring frem dvs. noget symbolsk i form af en sag og kamp, der starter en skelsættende forandringsproces. Ligesom vi har set det i verdenshistorien. Her er det blot Ram og Leela’s verdenshistorie vi bevidner, foruden verdensklassikeren over dem alle; nemlig Romeo og Julie. Men RamLeela er nu meget unik og en fortælling for sig selv, hvor vi må kaste Romeo og Julie lidt i baggrunden.

Og alt det, vil du bedre kunne forstå, når du har set RamLeela. For den efterlader én med en slags bitter sødme, når man har set den. Man vil nemlig helt sikkert komme helt forandret ud af biografen igen og måske næsten ikke genkende sig selv igen, som da man kom ind i biografsalen. I hvert fald ikke lige i den første tid. Simpelthen, fordi filmen er så bragende god!

Med venlig hilsen Shais – der er forblændet over kærlighedshistorien over dem alle, som er både dybt rørende, chokerende og overraskende, men også meget sjov med skør og gæk i gaden, som filmen bl.a. starter med – for det fejler filmen overhovedet ikke, heller ikke undervejs – hihi

RL slider 6

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *