FilmAnmeldelse: DesiWorld giver JAI HO 4,5 stjerner…

‘Jai Ho’ viser til fulde en mands råstyrke og er rigtig Salman Khan-’showiness’

4,5 stjerner gives af DesiWorlds filmanmelder S. A.

JH Slider 6

Hold da helt FAST, for en film, må man sige! Det gælder især slutningen, hvor sekvenserne og handlingen bare brager derudaf, imens man holder vejret, så længe man er nødt til det. For sikke en slutning, der venter én. Andet tør vi ikke at sige, når gode ‘Jai Ho’ får ordet i filmen og viser dig, hvad han vil. Han har nemlig hjertet et helt godt sted, så at det er beundringsværdigt.

‘Jai Ho’ er nemlig en film, der viser en mands råstyrke, i kombination med en ideologisk godtroenhed, som sætter en bevægelse i gang der én gang for alle forandrer verden. Men som altid er, har det sine ofre. Og hvis det er op til ‘Jai Ho’, så må der bødes for det. I hvert fald før eller senere. Så er spørgsmålet bare, hvordan slaget går sin gang og hvordan man kommer til at bøde for det. For står man over for ‘Jai Ho’, skal man så sandelig passe på hans ‘løvens gab’ der vælter alle omkuld! Noget som er rigtig Salman Khan-style og hans fans er ellevilde med!

Men ‘Jai Ho’ er også, hvor kærligheden forbindes, ikke kun imellem folket, som tilskyndes til at hjælpe hinanden, men også kærligheden imellem to mennesker. Men som alt andet er, må den lige ‘antændes’ før den siger bling og kaster lyserøde skyer af sig.

Den her film viser i sin handling, hvor ondsindet eller – i hvert fald – hvor uretfærdig verden kan synes. Simpelthen, fordi vi alle er optagede af os selv og ikke kærer om hinanden. For hvis bare vi gjorde hinanden en lille tjeneste, hvor vi uopfordret hjælper hinanden, kan det sætte en hel bevægelse i gang, som vil gøre underværker. Det kan nemlig give en nærmest ubeskrivelig glæde, at hjælpe andre! Som citeret fra filmen.

Dog kan det blive lige lovligt betændt, når de gode kræfter gør oprør imod de onde kræfter, der lurer overalt. For når korruption flyder på sit højeste, er det ikke så let og ligetil endda. Og det må vores helt også sande, hvor alting synes håbløst og ude. Og dog må vi ikke glemme, at den ene mands gode gerninger og hjælp til højre og venstre, ikke er helt så forglemt og spildt. Snarere tværtimod!

Hvorom alting er, så viser filmen, at de onde kræfter ikke er éns sande venner, da de IKKE kommer én til undsætning, når man allermest venter det. Istedet er de sande venner, at få, blandt de gode kræfter, for de svigter aldrig.

Kigger man på skuespillet, spiller Salman Khan sin rolle eminent godt, da rollen som den store machomand, ingen kan vælte, passer som skræddersyet til ham. Det gør den også for vores heltinder, Tabu og den nye Bollywood-skuespiller og model, Daisy Shah. Tabu spiller rollen som en rigtig sød og kærlig søster, rigtig godt, da der er lidt ‘moderbillede’ over hende.

Filmen rummer humoristiske undertoner, som især pigerne vil grine over, kan man erfare fra aftenens biografsal, nok mestendels fordi, mændene i filmen rigtig kommer på prøve, og fordi man kan se det morsomme i flere ting. Det vil man da også få at se, hvis man besidder en forkærlighed for humor eller det der ligner. Når det kommer til skurkene, så er det rigtig sjovt at se, hvordan de ender i fedtefaddet til sidst og råber om hjælp med deres kicksede ansigter, som førhen udstrålede noget andet. På den måde, spiller skurkene også deres roller vældig godt på underholdende vis.

Filmen lægger godt ud i starten og slutter med et brag, som fortalt foroven. Til gengæld er handlingen lidt ’sløv’ i midten af filmen, hvor man godt kan savne, at der er noget mere der skal ‘bære’ filmen fremad. For det kan synes lidt som om, at handlingen mister fodfæste og at der ikke er nok ‘bid’ i filmen, som handlingen kan bygge videre på senere i filmen. Det bliver der dog undervejs godtgjort for, for jo længere ind i filmen man kommer. På den måde ender man ikke skuffet efter at have set filmen, men ‘runder’ kun lige skuffelsen, indtil man har set hele filmen.

Visuelt set er filmen fest og farver på rigtig Bollywood-maneér, især når det kommer til sangene, som er rigtig godt komponeret til filmen.

Jai-ho-FB

Derfor vil jeg gerne have lov til at give filmen 4,5 STJERNER UD AF I ALT 6 STJERNER, da det trækker lidt ned, at midlerdelen af filmen mangler lidt mere ‘fyld’ på. At filmen er forudsigelig noget af vejen, gør ikke spor, da man føler sig godt underholdt hele vejen igennem. I ‘Jai Ho’ er Salman Khan ‘på’ det ene øjeblik efter det andet, hvor filmen da også er meget indlevende, så at man falder pladask for alle skuespillerne, hvilket betyder, at de gør det aldeles godt. Og Salman Khan kan man aldrig blive træt af, tro mig! For han rummer både den stærke personlighed med mange ‘muller’, men også den gode og sjove person samtidigt. Dog skal det siges, at han ikke er så fjollet i denne film, som han plejer at være, da han er mere seriøs og den ‘gode retfærdige’ person.

Når man studser lidt mere over det, så er handlingen faktisk genialt sat op, hvor der ikke er noget bestemt, som overordnet set ‘bærer’ filmen hele vejen igennem, som man typisk ser, men hvor enkelte begivenheder og hændelser sætter skub i handlingen, som fordrer, at karakterne i filmen må tage affære på hver deres måde. På den måde er filmen rigtig god og fængslende.

Filmen rummer helt nye dansemoves, hvormed Bollywood er rigtig god til at fornye og imponere. Og når det kommer til en film, som gør op med et så alvorligt emne som korruption og uretfærdighed, så er filmen supergodt lavet, da den er lavet på meget underholdende vis, så at man ikke føler det helt så alvorligt endda, men kan både grine og dåne over scenerne i filmen, samt få medlidenhed og føle synd – og måske fælde en tåre eller to, når vi kommer til den slags i filmen. På den måde kommer filmen godt og grundigt omkring det hele, som en film bør indeholde.

Derfor er ‘Jai Ho’ helt klart en film, der er værd at se, og som man rent faktisk vil blive fornøjet over at se, da den ikke ligner nogen typisk film, der gør op imod et korrupt uretfærdigt system. Filmen vil nemlig selvsagt overraske på denne facon. Og det gør det kun endnu mere spændende, at vi har helt nye Daisy Shah med i filmen, som er meget yndefuld at se på, men dog ikke spiller så fremtrædende en rolle, at man for alvor lærer hende at kende. Men det er lige akkurat godt nok til, at man synes, at man har stiftet bekendskab med hende, så at man har mere ‘til gode’ til en anden gang.

JH Slider 4

PS.: Vidste du, at ‘Jai Ho’ allerede nu siges at være en af Salman Khan’s bedste film til dato!

Og at ‘Jai Ho’ er en remake af den oprindelige Telugu-film (telugu er et indisk lokalsprog) som hedder ‘Stalin’ fra 2006! Og at den oprindelige instruktør til daværende film, A. R. Murugadoss, er blevet inspiret af Hollywood-filmen ‘Pay it forward’ (2000) med Kevin Spacey, Helen Hunt og Haley Joel Osment i hovedrollerne!

Med det sagt, SKAL ‘Jai Ho’ derfor endnu mere ses, da man ikke kommer uden om vores alle sammens superstjerne Salman Khan! Samtidig kan det anbefales at se Hollywood-filmen ‘Pay it forward’, som jeg nu selv vil gøre, da det er lidt sjovt at se, hvordan skillelinien imellem Bollywood-style og Hollywood-style går henne

Med venlig hilsen S. A. 25.januar 2014 – der synes Salman Khan og lillebroder, Sohail Khan, som instruktør, gør det supergodt sammen i filmen…

JH Slider 2

DET BETYDER STJERNERNE:

6 stjerner = mesterværk

5 stjerner = fremragende

4 stjerner = god

3 stjerner = okay

2 stjerner = dårlig

1 stjerne = elendig

Læs hvad anerkendte Bollywood Hungama synes om ‘Jai Ho’ og hvorfor de også giver 4,5 stjerner: LINK: http://desiworld.dk/jai-ho-faar-45-stjerner/

Psst…! Se også den sjove konkurrence der er her, hvor man kan vinde et møde med selveste Salman Khan! Det er bare om at klikke ind på linket og så er du næsten med: LINK: http://www.hungama.com/#/home

SE OGSÅ:

Se sangene fra ‘Jai Ho’: LINK: http://desiworld.dk/jai-ho-se-den-foerste-sang/

Jai Ho – Teaser ft. Salman Khan! LINK: http://desiworld.dk/jai-ho-til-tider-med-en-god-handling-kommer-en-ond-reaktion/

Læs hvad ‘Jai Ho’ egentlig handler om – kort og godt – her: LINK: http://desiworld.dk/jai-ho-synopsis/

Der har været en masse rygter om ”JAI HO”. Læs mere her:

Salman Khan i biffen til januar med sin “Jai Ho”…. LINK: http://desiworld.dk/salman-khan-i-biffen-til-januar-med-sin-jai-ho/

Bollywood slår for tiden sin ene verdensrekord efter den anden, inden for Bollywood-verdenen. Således har de også gjort det med den hidtil dyreste remake nogensinde. Læs bare med her, hvor du er velkommen til at ‘titte’ forbi:

Salman Khan “JAI HO” den dyreste Remake! LINK: http://desiworld.dk/salman-khan-jai-ho-den-dyreste-remake/

ANDRE RELEVANTER ARTIKLER FRA DESIWORLD.DK

Appetizer til ‘Jai Ho’ dvs. en artikel der blev skrevet, INDEN ‘Jai Ho’ havde præmiere 24.januar 2014: LINK: http://desiworld.dk/jai-ho-er-rigtig-salman-khan-style/